EUCOOKIELAW_BANNER_TITLE

„VAI CE NAŞPA !” – Reacţia Turnului de Control Oradea la prăbuşirea avionului în Apuseni

De News Cluj
In Actual
24 ianuarie 2014
0 Comentarii

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Oradea a anunţat că a localizat aeronava prăbuşită la ora 16:02, adică la un sfert de oră de la impactul cu solul, Turnul de Control Oradea, habar nu avea. Vă oferim continuarea dialogului dintre ISU Oradea şi Turnul de control.

avion_apuseniCoordonatele anunţate de Inspectorat erau însă la distanţă mare de locul în care se afla avionul. După o serie de bâlbe şi alte locaţii eronate, salvatorii au fost îndrumaţi spre pădurea în care se aflau răniţii. Vedem în continuare, dialogul dintre turnul de control şi ISU Oradea. Este chiar momentul în care s-a constatat prăbuşirea aparatului.

 

EXE TWR ORADEA – Alo?
ISU – Turnu sunteţi?
EXE TWR ORADEA – Da, da
ISU – Bună ziua, Generalul Bas, Sef ISU Crişana. Alo?
ISU – … Ce puteţi să-mi spuneţi despre cursa asta cu sanitaru asta?
EXE TWR ORADEA – Momentan nimic. Ruta am înţeles că-l aude cu întrerupere, nu se aude cu noi, nu-i dăm frecvenţa şi nici pe radar nu-l vedem
ISU – Nu-l vedeţi nici fonic, nici radio
EXE TWR ORADEA – Nu
ISU – Şi cine-l aude cu întreruperi?
EXE TWR ORADEA – Aştia de ruta, cei cu care trebuie să aibă in mod normal legatura radio in momentul în care îi în zona
ISU – Şi nu ştim în ce zonă îi acuma?
EXE TWR ORADEA – Deci ultima oară a fost la vreo 60 de kilometri de intrare cu noi în zonă
ISU – Asta ce înseamnă?
EXE TWR ORADEA – În exteriorul zonei, în sud est faţă de Oradea, deci teoretic ar trebui să-mi intre cam în 10-15 minute, ar trebui să fie cu mine în fonie, să încerce să mă contacteze
ISU – Da nu-i căzut?
EXE TWR ORADEA – Nu credem că-i căzut, noi credem că nu are aboslut nimic, din câte ştim noi e ok.

Avionul însă căzuse. La 16:01 copilotul Răzvan Petrescu l-a sunat pe tatăl său şi i-a spus că au aterizat forţat între Peştera Scărişoara şi localitatea Beliş. Aceleaşi locaţii au fost precizate de medicul Zamfir şi atunci când a sunat la 112.

La ora ora 16:04, la doua minute dupa primul apel, se reia discuţia dintre turnul de control din Oradea şi Inspectaratul pentru situaţii de urgenţă Oradea.

APEL 16:04:36
EXE TWR ORADEA – Oradea, alo!
ISU – E căzut!
EXE TWR ORADEA – E căzut?
ISU – Am primit acum informaţia de la Inspectorul General, e căzut undeva între Câmpeni şi Abrud
EXE TWR ORADEA – Am înţeles. Vai ce naşpa! Ok
ISU – În judeţul Alba
EXE TWR ORADEA -……
ISU – Să vedem dacă se impune procedural să vedem cu căutarea
EXE TWR ORADEA – Ok!
ISU – În judeţul Alba
EXE TWR ORADEA – Ok. Haideti că sun atunci şi la ruta să îi anunţ
ISU – Bine asta îi informaţia pe care am primit-o eu
EXE TWR ORADEA – Îhî. În judeţul Alba?
ISU – să vedem dacă se impune procedural să vedem cu căutarea
EXE TWR ORADEA – ok
ISU – Câţi oameni erau în…
EXE TWR ORADEA – nu ştiu nu am nici o informaţie pe tema asta
ISU – Bine
Odată stabilit locul accidetului, la ROMATSA nu au fost declanşate procedurile de căutare. ISU însă a anunţat pe parcusul următoarelor minute încă două locatii diferite: la sud de Fântânele şi localitatea Beliş.

Odată stabilit locul accidetului, la ROMATSA nu au fost declanşate procedurile de căutare. ISU însă a anunţat pe parcusul următoarelor minute trei locaţii diferite: sud de Fântânele şi localitatea Beliş.

Controlorii de trafic au cerut aeronavelor civile care treceau prin zona să coboare în altitudine ca să recepţioneze eventual semnalul transmiţătorului de locaţie aflat pe avionul prăbuşit.

Şerban Ionescu, pilot comandant, a declarat că ELT-ul a funcţionat şi mai mulţi colegi de ai mei l-au recepţionat.

Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile repartizează fiecare ţară membră unui centru care decriptează mesajele transmise de aronavele în dificulate. Semnalul emis de aeronava pilotată de Iovan ar fi trebuit să fie recepţionat de centrul de la Moscova, unde nu a ajuns. ROMATSA ar fi putut primi doar de la Moscova coordonatele precise ale aparatului. Se pare însă că antena emiţatorului de pe avion era ruptă.

Dacă a fost deterioarată încă de la plecarea din Bucureşti sau în momentul impactului vor stabili investigatorii la finalul anchetei. În lipsa acestor coordonate şi pe baza informaţiilor obţinute de la celelalte aeronave, controlorii de trafic au făcut doar o proiecţie a poziţiei aeronavei. Rezultatul obţinut a dat însă o arie de căutare prea mare. Şi cum informaţiile din teren erau contradictorii, supravietuitorii şi-au aşteptat salvatorii ore bune până să fie găsiţi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ziare ziare.org